CINEMA 4D tipy a triky – alespoň jednou Xpresso - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Soutěž

Sponzorem soutěže je:

IDIF

 

Kde se koná výstava fotografií Vladimíra Šoltyse?

V dnešní soutěži hrajeme o:



3D grafika

CINEMA 4D tipy a triky – alespoň jednou Xpresso

22. dubna 2011, 00.00 | Od doby co pracujeme především s výukovými videi jsme vlastně ani jednou nezavítali do Xpressa, mého oblíbeného zákoutí CINEMY 4D. Navíc vstoupíme do stejné řeky. Před mnoha lety jsem připravil chování na tvorbu plně automatických hodin. Dnes si připravíme vlastně shodné zadání, i když přeci jen sofistikovaněji a elegantněji. Navíc jej došperkujeme o několik vtipných možností.

Idea v pozadí

Základním stavebním kamenem celého systém je čas. Ten si můžeme analyzovat přímo v XPressu pomocí speciálního uzlu, který umí analyzovat mnohé hodnoty času. Od skutečné hodnoty uběhnuvšího času až po snímek, který je právě aktuální. Mimo to můžeme získat i hodnotu počtu snímků za vteřinu a tak dále. Máme tedy dost možností, jak získat tu správnou a koncovou informaci o čase. Použijeme tu nejjednodušší hodnotu času – tedy vteřin, které uběhly. My si tuto hodnotu převedeme do rotace ručiček.

01

Analogové hodinky

Ručiček? Jistě, uděláme si hodinky analogové mající ručičky pro vteřiny, minuty a hodiny. Navíc si připravíme vstupní data, kterými budeme nastavovat počáteční stav. Čas nám může v animaci utíkat rychleji, nebo pomaleji, jak utíká život. Připravíme si tedy také vstupní hodnotu pro násobení rychlosti, případně zpomalení.

02

Vytvoříme si pomocné objekty ručiček, což mohou být jen jednoduché osy a můžeme začít s prací. Nejdříve s vteřinovou ručičkou, protože ta je nejjednodušší.  XPresso nám poskytuje čas uběhnuvší animace. Tuto hodnotu sečteme s hodnotou výchozího stavu vteřinové ručičky a převedeme do rotace. Využijeme pro to samozřejmě překladač rozsahu kdy vstupní hodnoty budou od 0 do 60 (vteřin) a výstup 0 až 2*Pi (Ludolfovo číslo – tedy plná otáčka). Musíme přitom použít volbu Modulo, která nám při překročení vstupní hodnoty tuto hodnotu překlopí zpět do cyklu vymezeného nastaveným rozsahem 0 až 60.

Ještě musíme do systému vstoupit s hodnotou násobení rychlosti. I to je ale snadné, použijeme jen hodnotu vstupních dat kterou jsme zmínili před chvílí a tu vynásobíme s časem, který generuje příslušný uzel čas. Až výsledek sečteme s hodnotou výchozího nastavení vteřinové ručičky.

Minuty a hodiny, jistěže. Zde je situace de facto analogická s tím rozdílem, že využijeme uzel Vzorec. Jedná se o speciální uzel, který nám umožní zkompletovat libovolné množství vstupních dat. My v případě minut sečteme hodnotu nastavení vteřin a minut, které samozřejmě násobíme 60 a tím získáme opět hodnotu vteřin. Výsledek sečteme s časem a vše můžeme poslat opět do překladače rozsahu, který nám převede tentokráte hodnoty od 0 do 3600 do hodnoty rotace od 0 do 2*Pi. Výsledek jde do rotace minutové ručičky....

Hodina je poslední, ale vlastně zcela shodná s předešlým příkladem s tím rozdílem, že uzel vzorec bude mít tři vstupní hodnoty. Sečteme hodiny, minuty a vteřiny. Výsledek zpracujeme již stejně jako v případě minut...

03

Je to snadné.

Co dál? Vytvoříme si přepínač pro zpětný chod. Jedná se o booleanovskou hodnotu. Tedy hodnotu 1 a 0. Touto hodnotou si budeme pomocí uzlu Podmínky generovat hodnotu 1 a -1. A touto hodnotou jen znásobíme hodnotu generovaného času. A je to. Jen prostým zatržením se začnou hodiny otáčet pozpátku.

Opravdu poslední vstupní hodnotou bude hodnota aktivace samotného chování. Opět půjde o Booleanovský přepínač a ten bude aktivovat všechny koncové uzly jednotlivých ručiček.

05

Jsem spokojen, podle mého jsme vytvořili opravdu pěkné Xpresso. Zkuste si vytvořit animaci, hodiny budou mít vysoké násobení rychlosti, budou se rychle otáčet, pak zpomalovat a nakonec se přepnou na zpětný chod a zase zrychlí. Perfektní. Co nelze jednoduše, je přepínat dopředu a zpět od daného místa, protože vše vychází od uběhlého času animace. Na druhou stranu, vše lze nastavit klíčovými snímky a tak se nejedná o zásadní omezení...

Kdysi jsem psal, minutes and seconds are passing us by. Stále to platí. Z toho, že Jurij Alexejevič vystoupal na oběžnou dráhu před padesáti lety, mrazí. 

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: