CINEMA 4D R13: nové funkce a vlastnosti programu (1) - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Soutěž

Sponzorem soutěže je:

IDIF

 

Kde se koná výstava fotografií Luďka Vojtěchovského?

V dnešní soutěži hrajeme o:



3D grafika

CINEMA 4D R13: nové funkce a vlastnosti programu (1)

8. září 2011, 00.00 | Je již asi dostatečně opakovanou skutečností, že MAXON, společnost vyvíjející 3D modelovací, animační a renderovací řešení CINEMA 4D, ohlásil již před měsícem novou verzi svého programu. Ta byla právě uvolněna do prodeje, a tak můžeme začít zkoumat, co že je v aplikaci nového. Začneme samozřejmě uživatelským rozhraním a základními modelovacími funkcemi.

Úvodem jen drobné shrnutí už vyřčeného. Ne jednou, ale mnohokrát. MAXON změnil svůj přístup, a to v mnoha ohledech. Upustil od dvouleté periody vyplněné jednou celou verzí a masivnější aktualizací a přizpůsobil se svým konkurentům (vlastně konkurentovi), kteří vydávají každý rok jednu verzi. Místo očekávané R12,5 tedy máme R13. Verzi v mnoha ohledech revoluční, a to skoro pro každého. Je pravdou, že MAXON má obecně řečeno „viditelný vývoj“. Není společností, která by jen implementovala cizí pluginy a tvářila se, jakým že je přínosem potenciálnímu uživateli. Vlastně spotřebiteli, buďme upřímní.

Jde vlastní cestou a vývoj je, alespoň z uživatelského hlediska, jistotou. Je zřejmé, že ne vždy se může dostat na všechny, ale pokaždé si v dané verzi skoro každá skupina najde to svoje. Stávající verze, R13, je svým způsobem unikátní. Její zaměření je velmi široké a jakkoliv se změny nedotkly modelingu a texturování, ostatní jsou opravdu dramatické.

Mimo to, jedno pozastavení. R12 byla zásadní v tom smyslu, že se radikálně změnilo SDK. Vše přešlo na fyzikálně korektní jednotky, a to byl podklad toho, na čem R13 staví. Jakkoliv je R13 odlišná, prozatím se zdá, že pluginy používané v R12 vám budou i v nové verzi fungovat. A to je velmi dobrá zpráva. Od VRay až po různé drobné pomocníčky.

Co nového?

Je toho opravdu hodně. Co hodně, kopec. Co kopec, jsou v něm i velehory...

Základní novinkou je určitě nový fyzikální engine podporující vše, co CINEMA 4D nabízí, na něj napojená vynikající fyzikální kamera, perfektní hloubkové rozostření, rozostření pohybem, stereoskopie - jak v editoru, tak ve výpočtu, vynikající animace postav, které jsou opravdu (a to říkám jako víceméně neanimátor) neuvěřitelně nativní a rychlé na přípravu, vynikající deformátor simulující různé reálné situace (sníh například), vynikající shader průniku světla tělesem (tzv. SSS), který je rychlý, fungující s oběma enginy, a hlavně korektní, perfektně přepracovaný shader pro cihly (vypadá to jako drobnost, ale je opravdu fantastický), upravený Art shader, shader MoGraphu, zásadní rozšíření možnosti XRefů, a tak dále. Pro začátek si ale vystačíme s něčím jiným: s ukázkou novinek rozhraní, editoru a základního modelování. I tak toho ale je více než dost.

Dnešní videa

Video prvé je samozřejmě zejména videem uvítacím, ale probereme si v něm již několik poměrně výrazných změn ve vzhledu samotného programu. Zjistíme, kam se přesunuly jednotlivé příkazy, respektive skupiny příkazů, jak se změnily různé palety a podobně.

Video navazující se zabývá zejména navigací v editačním okně. Ta totiž byla poměrně zásadně pozměněna a poskytuje podstatně rychlejší přístup a tím pádem i práci ve scéně jako takové. Mimo to si ukážeme, že pokud se ztratíme a objekt je mimo pohled, stačí jedním kliknutím se k tomuto objektu přesunout. Ukazuje nám to maličká šipka prezentující směr, ve kterém se ztracený objekt nachází.

Dalšími díly již nakousneme oblast modelování. To sice neprošlo nějakou závratnou změnou ve formě nových nástrojů, přesto nejsou drobná vylepšení úplně zanedbatelná. Máme nové možnosti v práci s osami, perfektní přichytávání na jiné objekty (nemylte se, systém přichytávání samotný je stále stejný, snad příště), můžeme kopírovat části modelu a ty jsou napojeny na předešlé (vlastně se jedná o příkaz vytažení), k dispozici jsou zrychlené výběrové nástroje. Mezi modelovací nástroje můžeme zařadit i decentně upravený objekt ClothNURBS, který nám umožňuje paralelní tvorbu tloušťky stěn objektu.

Pro dnešek vše. Ale máme přece jen dvacet minut materiálu, což není málo. Příště zase popojdeme o kousek dále.

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Zatím nebyl uložen žádný příspěvek, buďte první.

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: