Cinema 4D r 8 Oxygen a její nové modelovací funkce - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Cinema 4D r 8 Oxygen a její nové modelovací funkce

2. prosince 2002, 00.00 | Co je víc pro 3D než modelování a tento článek objasní nové možnosti, které se v nové verzi Cinemy skrývají. Nový HyperNURBS a editace hran přinášejí široké možnosti za využití jednoduchých modelů.

V článku Cinema r8 Oxygen na prvý pohled jsem slíbil, že se poohlédneme v dalších jednotlivých článcích na novinky, které byly prozatím pouze nastíněné. A co je důležitější a zásadnější než nové možnosti modelování, které nám Cinema Oxygen nabízí. Pro ty z Vás, kteří by byli zvědaví, jak vlastně nová Cinema funguje v reálu, mám dobrou zprávu. Tou je to, že Maxon uvolnil komplexní plně funkční demo, které je k dispozici na jejich stránkách.

A nyní se již věnujme tematice modelování a nových modelačních možností. Jak jsem minule poznamenal, tak k základním módům přibyl mód editace hran, který funguje, je zřejmé z obrázků, stejně jako se pracovalo s body a polygony.



Změna je v chování souřadného systému, který se přimyká, jak jsem poznamenal již minule, i k vybraným skupinám bodů, polygonů a hran, takže máte i větší optickou kontrolu nad polohováním vybrané skupiny elementů.



Nástroje, které jsou k dispozici v tomto módu, jsou uvedeny na následujícím obrázku.



Pro úplnost jejich přehled: Bevel alias zkosení, Edge Cut, segmentuje vybrané hrany dle udaných parametrů, Extrude, vytažení, Knife, nůž a Magnet. Následují dva výběrové nástroje Edge Loop a Edge Ring a poté staří známí Crumple, zmačkání, Optimize, optimalizace, Quantize, posunout na mřížku a Set Value pro nastavení hodnot třeba při zarovnávání.

Pro názornost uvádím následující ukázky funkce modelačních nástrojů:

Bevel



Edge Cut s nastavenou hodnotou 1 u Subdivisions



Extrude, pro názornost byl vypnut HyperNurbs



Možná to není zřejmé, ale nástroj Bevel se dá velmi vhodně použít zvláště v rovném plošném modelu zvláště v případě, že potřebujeme doplnit polygony do stávajícího objektu. Zřejmě není tato moje větná konstrukce zcela zřejmá, a tak raději uvádím obrázky. Musím se přiznat, že právě touto funkcí jsem obohatil polotovar čepele nože na závěrečném obrázku, když jsem potřeboval doplnit polygony budoucího ostří v té chvíli plošného protomodelu.





Nástroje u editace bodů a polygonů neobsahují žádné změny a tak jedinou další změnou je nově upravený dialog pro konverzi výběru mezi polygony, hranami, body. Toto okno naleznete v záložce Selection.



Možná Vás napadá, proč je vlastně existence nového módu tak zásadní, když stejných výsledků by se při editování objektů dalo docílit i stávajícími možnostmi verze 7. To je i není pravdou. Budete-li vyrábět model bez využití funkce HyperNurbs, tak si jistě vystačíte s tím, co již znáte a tuto novinku můžete považovat za nadbytečnou, ale jestli budete chtít využít nové možnosti, které Vám HyperNurbs nabízí ve verzi 8, tak je tento mód nezbytný.

Nový HyperNurbs Vám totiž nabízí v Cinemě dramatickou novinku. Tou je možnost editování míry "zaoblení" objektu, aniž byste museli dodávat do modelu další polygony, oddělovat skupiny polygonů a podobně. Tato funkce však právě rozdílně působí na polygony, hrany a body a tak aplikací v různém módu docílíte různých výsledků. Z tohoto důvodu bylo zřejmě víceméně nezbytné režim hran zavést, aby kontrola nad touto funkcí byla úplná.

Zkuste se zaměřit na následující skupinku modelů. Každý objekt je tvořen "stejnými" polygony, ovšem na každém z těchto modelů (kromě zadního referenčního) jsem aplikoval nastavení hodnoty funkce HyperNurbs (to se jmenuje Weight), kterou se právě výše uvedená vlastnost edituje. U levého jsem ovlivnil polygony, u prostředního hrany a u pravého body.



Jak se to dělá. Je to snadné, vyberete si výběrovým nástrojem polygony, hrany či body, na které chcete aplikovat tuto funkci a poté nastavíte požadovanou hodnotu v dialogovém panelu Active Tool (aktivní nástroj) funkce Hypernurbs.



Editujete-li takto prvou část svého modelu, tak se po nastavení hodnoty a stisknutí tlačítka Set přiřadí objektu nová ikona (zakroužkovaná), která právě naznačuje, že byla využita tato nová funkce. Hodnoty se nastavují v procentech od -100 do +100. Základní režimy aplikace jsou Set (nastavení, bráno absolutně) a dva režimy "relativní" přičíst a odečíst. Jak to funguje je zřejmě nejlépe patrné na příkladu. U prvého obrázku je hodnota nastavena na -100 %, přičemž vpravo jsem nastavoval polygony, uprostřed hrany a vlevo body. Při hodnotě 0 je plocha stejná jako u starého HyperNurbsu a tak není co popisovat. Hodnota +100 byla zvolena u dalšího již jednou výše uvedeného obrázku. Na posledním obrázku je hodnota nastavena na 70 %.

HyperNurbs Weight=-100%



HyperNurbs Weight=100%



HyperNurbs Weight=70%



Jak říká jeden můj známý ze zcela jiného oboru, tak nic není zadarmo. A tak ani využití těchto nových možností není jednostranné. Abyste totiž docílili hladké plochy a zejména hladkých přechodů, tak musíte zvýšit segmentaci u HyperNurbsu.



Na dalším obrázku je stejný objekt a pokaždé je jen jiná segmentace. U prvého je 2, druhého 3 a třetího 4. Na našem příkladu je nejvíce patrná změna ve středové části.



Na závěr jsem Vám připravil ukázkový model nože, který je vyhotoven z poměrně malého počtu polygonů a je dotvořen právě popsanou vlastností funkce HyperNurbs. V prvém souboru je model bez aplikovaných zostření, druhý je finální. Zkuste vytvořit ostré zlomy ploch tak, jako jsou na mém modelu a myslím, že tímto malým příkladem Vám "vleze" nový HyperNurbs dostatečně pod kůži.

Model bez zostření

Model se zostřenými plochami



A ještě jedna poznámka, chcete-li globálně smazat všechny nastavené parametry HyperNurbsu na modelu, tak stačí smazat ikonku, která je reprezentuje u daného objektu!

Nůž se standardním "sedmičkovým" HyperNurbsem



A na závěr ještě celá scéna s nožem s novým HyperNurbsem.

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Zatím nebyl uložen žádný příspěvek, buďte první.

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: