CINEMA 4D, opravdová i polovičatá retopologizace - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Soutěž

Sponzorem soutěže je:

IDIF

 

Kde se koná výstava fotografií Luďka Vojtěchovského?

V dnešní soutěži hrajeme o:



3D grafika

CINEMA 4D, opravdová i polovičatá retopologizace

19. května 2011, 00.00 | V dnešním semináři vyzkoušíme několik technik a také jeden skript. To vše s jedním cílem: na stávající objekt, mající například ne úplně ideální topologii, připravit topologii korektní. Takové zadání není problém pro některé další aplikace, například 3D-Coat či Topogun zvládají tento problém bravurně. CINEMA 4D však přímo integrované nástroje nemá. Nemá?

Holger, inspirace

Před časem se na stránkách mezinárodních fór věnujících se 3D grafice objevil skript, jehož autorem je Holger Biebrach, který perfektním způsobem vyřešil zadaný problém. Vlastně jen zkombinoval několik málo příkazů CINEMY 4D, upravil několik nástrojů a připravil je ve formě přednastavených pomocníčků. A hle, perfektně se chovající retopologie je na světě.

Při podrobném zkoumání ale vyjde na světlo, že nejde o nic jiného. Jen o upravené možnosti samotné CINEMY 4D a velmi šikovně zkombinované. Tím práci Holgera nehaním, ba naopak, geniální řešení mohou být jednoduchá. V tom je opravdu to úžasné, že pomocí několika mála skriptů, které jsou navíc opravdu primitivní (ne že by mne samotného napadly), zkombinoval stávající nástroje tak, že fungují jako kompaktní celek.

Na chvilinku odskočíme. Holgerův skript jsem samozřejmě vyzkoušel, ale následně mne napadlo, že bychom se mohli na celou problematiku podívat obráceně. Od toho, co vlastně Holger využil a jaké byly asi jeho úvahy při budování celého systému. A v zásadě tak dojdeme tomu, že retopologizační nástroje, i když v chudší podobě, v CINEMĚ 4D máme i tak.

Příklad první, deformátor

Prvním z možných řešení (které nakonec využívá i uvedený skript), je využití deformátoru. Naše první video se tedy bude týkat tohoto systému. CINEMA 4D již od Moccy R2 (tuším, ale na tohle nemám paměť) obsahuje deformátor Obalení. Ten byl nejdříve součástí právě tohoto modulu, dnes je už součástí jádra.

01

Co umí? Tento deformátor umí promítnout povrch nějakého tělesa na povrch jiného objektu v závislosti na normálách cílového povrchu. Můžeme tedy promítnout cílový polotovar promítaného objektu a také jej můžeme dále editovat. Jenže ne bez potíží. Některé nástroje nesnesou deformovanou editaci (jakkoliv je aktivní), další se nemusejí chovat úplně očekávatelně zejména proto, že úprava ve skutečnosti probíhá na nedeformovaném stavu, zatímco my jako uživatelé vidíme stav deformovaný.

Přichytávání

Zajímavé, deformátor funguje jak očekáváme, ale editace není úplně snadná, a tak je otázka, zda to je ta správná cesta. Bylo by fajn, pokud bychom mohli objekty přímo na povrchu cílového povrchu vytvářet, aby se přimykaly a podobně. To můžeme, přichytávání to umí - a to perfektně. Přichytávání na polygony a ve 3D prostoru, samozřejmě...

Jenže. Jakkoliv můžeme takhle efektně vytvořit body na povrchu, můžeme je posouvat („tweakovat“ - to jsem si ale vymyslel hrozné slovo), ale pokud například použijeme štětec, magnet, nůž a další, pak nové či masivně přetažené body nemusejí ležet na povrchu; jednoduše nebudou přimknuté.

02

Jak z lesa ven? No, můžeme kombinovat obé, co již známe, a použít opět i deformátor. Není to úplně flexibilní, ale pokud máme vytvořenou základní strukturu nového povrchu, může to fungovat překvapivě dobře.

Retopology script, autor: Holger Biebrach

A jsme doma. Nakonec asi přece jen použijeme skript. Je zdarma, k dispozici je pro CINEMU R11 a R12, v případě první uvedené je podmínkou modul MOCCA. Ach ano, odkaz: http://www.holgerbiebrach.com.

Instalace není úplně nativní, ale složitá není. Kdo by se snad chtěl ztratit, stačí, pokud si vzpomene na nejdůležitější knihu ve vesmíru a její náramně vybavený obal. Nepropadejte panice! V archivu staženého souboru je k rozbalení stručný návod, kam a jak obsah umístit. V kostce stačí říci, že soubory skriptů musejí být umístěny do adresáře CINEMY 4D library/scripts mezi ostatní CSC soubory. Paleta nástrojů (nikdo nám ji nenutí) je zastoupena souborem s koncovkou l4d, kterou umístíme do library/layout. Následně tuto paletku najdeme v ikoně zastupující rozhraní programu.

03

Tak jdeme na to, na příkladu jsem opět použil Pepka. Toho jsem vyrobil před několika měsíci pro jednu scénku, když jej můj otec přinesl synovi. Nemohl jsem tuto hračku neudělat, v rodině je už šedesát let. Takže je to vděčné téma.

Model ale není podstatný; co je podstatné, je postup. Holgerův pak je perfektní, obsahuje všechny základní potřebné příkazy a působí velmi kompaktně a efektivně, což myslím dokazuje i video. Není tedy jistě důvod jej nepoužít. Je opravdu perfektní.

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Zatím nebyl uložen žádný příspěvek, buďte první.

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: