CANOMA snadno a rychle (I.) - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

CANOMA snadno a rychle (I.)

30. srpna 1999, 00.00 | Dnes přinášíme první díl seriálu o tom, jak snadno a rychle pomocí Canomy vytvořit 3D model na základě několika fotografií. Naučte se vytvořit vlastní prostorovou scénu...

V dnešním prvním dílu našeho seriálu Vám přestavíme produkt MetaCreations Canoma, projdeme instalaci a vysvětlíme si základní ovládání. Před tímto seriálem doporučujeme přečíst si náš předchozí článek, ve kterém jsme popsali program, jeho možnosti a cenu pro český trh.

Balení a instalace
V krabici produktu najdete přesně to co byste očekávali. Jedno CD, tištěný návod, licenční kartu a pár drobných letáků. Instalace je také velmi jednoduchá. Pod operačním systémem Windows nám celá instalace trvala se standardním nastavením necelých 5 minut.

Co dokáže?
Canoma je netradiční produkt, který nabízí možnost velmi jednoduše vytvářet 3D modely na základě několika fotografií. Nejde o žádny špičkový modelovací nástroj, který by produkoval přesné výkresy stylu CAD aplikací. Výsledkem Vašeho snažení bude základní model, který však vytvoříte velmi rychle a jednoduše. Nejde tedy o žádný komplikovaný systém, který by měl ambici konkurovat renomovaným modelovacím systémům. Programátorům se přesto podařilo vytvořit nástroj, který ocení i komerční sféra, pro kterou je ekonomika prioritou.
Kromě vytváření modelu Canoma nabízí základní nástroje pro vytváření animací, takže přímo v programu si můžete připravit celou animaci využívající Váš nový model. Nechybí různé exportní schopnosti, ke kterým se ještě dostaneme později.

Desktop

Základní popis prostředí
Plně grafické rozhraní programu působí příjemným dojmem, ale bohužel je konstruováno pro vysoké rozlišení. 800x600 bodů je opravdovým minimem a vyšší rozlišení je opravdu vhodné. Dokonce při nižším rozlišení se překrývají některé nadpisy při standardním rozložení, což je nepříjemné. Naštěstí lze všechny prvky po ploše libovolně přenášet a měnit jejich rozměry.
Pro ovládání můžete využít buď systémové menu, ve kterém jsou zastoupeny všechny funkce, nebo máte k dispozici ovládací prvky rozložené po pracovní ploše. Uprostřed pracovní plochy vévodí okno projektu, ve kterém se zpracovává 3D model na základě fotografií. Nad tímto oknem je lišta s nástroji, v levo je ovládání kamery, pod kterým je lišta s výběrem akcí. Na první záložce jsou jednotlivé základní objekty, ze kterých se skládá 3D model. Druhá lišta obsahuje nástroje pro vytváření animací. Všechny prvky až na polní lištu lze libovolně přesunout, takže si můžete svojí pracovní plochu libovolně upravit.
Bohužel program není lokalizován. U produktů této kategorie se bohužel s lokalizací setkáváme jen zřídka. Obrázky jsou sice návodné a věřím, že každý zájemce se naučí s programem pracovat, ale lokalizace je lokalizace.

Základní postup práce
Vše vychází z projektu, který postupně vytváříte. Skládá se z fotografií, které slouží jako podklad pro Vaší práci. K těm postupně přidáváte jednotlivé základní objekty, na které pak program automaticky mapuje povrchy podle fotografií. A samozřejmě objekt obsahuje popis animace, kterou si můžete připravit. Vše se ukládá do souboru s koncovkou 3dv.
Pokud pracujete s projektem, jsou dva základní režimy, ve kterých se budete pohybovat. Pokud zapnete režim "EDIT" pracovní plocha slouží k vytváření 3D modelu. Skládáte jednotlivé objekty, které se zobrazují pouze v podobě drátových modelů. V režimu "View" se pak vykreslují jednotlivé objekty včetně stěn. Pokud je vypočítána textura, pak se zobrazuje i textura. V tomto okamžiku oceníte ovládání kamery, které je podobné jako v ostatních 3D programech společnosti Meta Creations.

EDIT View
Režim EDIT s drátovým modelem Režim View před výpočtem textur

V příštím díle se podíváme na modelování a mapování textur. Samozřejmě vše předvedeme na jednoduchém příkladu.

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Zatím nebyl uložen žádný příspěvek, buďte první.

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: