Blender 2.49b tutoriál: Piáno – dokončení - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Soutěž

Sponzorem soutěže je:

IDIF

 

Kde se koná výstava fotografií Luďka Vojtěchovského?

V dnešní soutěži hrajeme o:



3D grafika

Blender 2.49b tutoriál: Piáno – dokončení

27. dubna 2010, 00.00 | Vítám vás u pokračování tutoriálu o modelování piána, které v tomto díle dokončíme. Tutoriál je vhodný i pro úplné začátečníky v Blenderu.

Otevřeme si soubor s piánem, které jsme začali modelovat v minulém článku. Ještě než začneme, zkontrolujte si, že máte 3D cursor ve středu souřadného systému. Klikněte na spodní liště 3D okna na View -> View Properties -> a pod nápisem 3D cursor musí být u X, Y i Z 0.

Nejdříve si uděláme klávesy. Do scény vložíme plochu. Tu posuneme v ose Y dolu o -3.6, v ose X doprava o 1.335 a v ose Z dolu o – 0.62. Přepneme se do Edit modu a vybereme levé postranní 2 vrcholy. Ty posuneme v se X doprava o 1.92. Poté vybereme spodní 2 vrcholy a posuneme je nahoru v ose Y o 1.7.

Označíme celou plochu a vysuneme ji (E) v ose Z nahoru o 0.06. Necháme ji označenou a znovu ji vysuneme v ose Z nahoru o 0.01. Označíme plochu podle obrázku a vysuneme ji v ose Y doleva o – 0.01.

Přepneme se do Object modu a vystředíme středový bod (Center New). Klávese nyní přiřadíme nový materiál. Jeho Barvu dáme bílou. (R, G, B = 1). Duplikujeme klávesu a posuneme ji v ose X doleva o -0.09. Těchto kláves má být vedle sebe celkem 52. Takže pro urychlení můžeme kopírovat klávesy po dvou, po čtyřech po osmi,...a zachovávat mezi klávesami vždy stejné mezery. Klávesnice by měla vypadat nějak takto.

Nyní uděláme lištu, ve které se budou ztrácet klávesy. Do scény vložíme kruh. Kruh bude bez výplně, takže pokud je označeno Fill, tak ho odznačíme. Jeho velikost zmenšíme na 0.2. Odstraníme mu vrcholy podle obrázku, aby z něj zůstal jen čtvrtkruh a vrchní koncový bod vysuneme v ose X doprava o 0.6.

Celý tvar označíme a otočíme okolo osy X o 90°, okolo osy Z o 90°.

Tvar posuneme v ose Z dolu o – 0.5, v ose Y doleva o – 2.61 a v ose X doprava o 2.6. Necháme jej označený a vysuneme ho (E) v ose X doleva o – 5.1.

Přepneme se do Objektového módu a celý tvar vyhladíme (Set Smooth). Přidáme mu nový materiál. Jeho Barvu nastavíme na zlatou (R:1 ,G:0.8 ,B:0.35 ). Na kartě Mirror transp zaklikneme Ray Mirror a nastavíme RayMir: 0.1 a Fresnel: 3. Teď uděláme černé klávesy. Do scény vložíme plochu. Přepneme se do Edit modu a rozřízneme ji ve směru osy X na 2 poloviny (K -> midpoint ).

Necháme celou plochu označenou a zmenšíme její velikost v ose Y na 0.2. Vybereme levý horní vrchol a posuneme ho doprava o 0.4. Přepneme se do Objektového módu a vystředíme středový bod. Celý profil klávesy zmenšíme na 0.15. Profil otočíme okolo osy Z o 90° a okolo osy Y o 90°. Profil posuneme v ose X doleva o – 2.28. v ose Y dolu o – 2.64 a v ose Z dolu o – 0.55. Přepneme se do Edit modu a vysuneme (E) profil klávesy doprava v ose X o 0.06. Přepneme se do Object modu, ale nevystřeďujeme bod. Přidáme klávese nový materiál, jeho barva bude černá. Klávesu duplikujeme a posuneme v ose X doprava o 0.09. Obě klávesy označíme, duplikujeme a posuneme v ose X doprava o 0.36.Poslední klávesu duplikujeme a posuneme doprava o 0.09. Takto budeme klávesy duplikovat a posunovat, až pokryjeme celou klávesnici. Vždy budeme střídat dvě klávesy a tři klávesy. Klávesnice teď vypadá takto.

Nyní ještě uděláme sponu pro držení not. Do scény vložíme kruh a jeho velikost zmenšíme na 0.13. Přepneme se do Edit modu a přidáme druhý kruh, který zmenšíme na 0.14. Odstraníme vrcholy podle obrázku a podle dalšího obrázku je zase pospojujeme.

Celý tvar vyplníme plochami. Vybereme vrchní dva vrcholy a vysuneme je (E) v ose Y nahoru o 0.1.

Přepneme se do Object modu a vystředíme středový bod (Center New). Otočíme profil spony okolo osy Z o 90° a okolo osy Y o 90°. Profil posuneme v ose Y doleva o – 2.175. V ose Z nahoru o 1 a v ose X doleva o – 0.1. Přepneme se do Edit modu a profil vysuneme (E) v ose X doprava o 0.2. Vybereme plochy podle obrázku a vyhladíme je.

Přepneme se do Objektového módu a sponě přiřadíme zlatý materiál, který už má lišta (nalevo vedle Add New klikneme na šipečky a najdeme mezi seznamem materiálů ten náš, zlatý). Teď už nám zbývají jen pedály. Do scény tedy vložíme kruh. Dáme Fill, aby byl vyplněn plochami. Přepneme se do Edit modu. Vložíme znovu kruh a zmenšíme ho na 0.6. Posuneme ho v os Y doprava o 3. Odstraníme vrcholy podle obrázku.

Dva půlkruhy, které vznikly, spojíme plochami (Vybereme 4 vrcholy a dáme F).

Označíme celý profil a vysuneme ho v ose Z nahoru o 0.6. Přepneme se do Objektového módu a na kartě Modifiers přidáme modifikátor Subsurf a dáme Apply. Celý objekt vyhladíme (Set Smooth). A vystředíme středový bod (Center New). Pedál zmenšíme na 0.1. a posuneme ho v ose Y doleva o – 3.6. V ose Y ho posuneme dolu o – 2.7. Přiřadíme mu opět zlatý materiál. Pedál duplikujeme a posuneme v ose X doprava o 0.3. Poté ho opět duplikujeme a posuneme ho v ose X doleva o – 0.6. Tím je piáno hotovo. Ještě můžeme nějak upravit okolí. Piáno postavíme na červený koberec. Do scény vložíme plochu a zvětšíme ji na 4. Poté ji opět zvětšíme, ale jen v ose X na 2. Plochu posuneme dolu v ose Z o – 2.56. Ploše přiřadíme nový materiál. Ten bude mít červenou barvu (R: 1 ,G: 0 ,B: 0). Ploše odstraníme lesklost – na kartě Shaders zmenšíme Spec na 0. Dáme F6 (Texture buttons) a ploše dáme novou texturu typu clouds (Add new -> Texture type: Clouds). Dáme F5 a na kartě Map To zaklikneme Nor a odznačíme Col. Velikost Nor nastavíme na stejné kartě na 2. Dáme F6 a přiřadíme další materiál (klikneme do prázdné kolonky pod prvním materiálem na kartě Texture). Opět to bude textura Clouds. Noise Size zmenšíme na 0.1. Dáme F5. Opět Dáme místo Col Nor a Nor nastavíme na 2. Dáme F6 a opět přidáme texturu Clouds, tentokrát dáme Noise Size 0. Dáme F5 a opět místo Col Nor. Velikost nor nastavíme na 1. Nyní ještě piáno nasvítíme. Přepneme se do pohledu shora a označíme světlo, které máme ve scéně. To dvakrát duplikujeme a světla rozestavíme ve scéně podle obrázku.

Pak se přepneme do pohledu zboku a světla posuneme dolu podle dalšího obrázku.

P Světla nemusí být přesně na stejném místě. Můžete si sami zkoušet různá umístění světel, nebo jejich umístění, nebo typy. Nastavování světel se provádí pod F5 (Lamp Buttons). Na kartě Preview se vybírá typ světla, na druhé kartě – ta se jmenuje podle typu světla; se nastavuje intenzita světla (Energy), barva světla a na kartě Shadow and Spot se zapíná nebo vypíná stínování. Tlačítko Ray Shadow by mělo být zapnuto pouze u jednoho světla, aby piáno nevrhalo tři stíny. Když si uděláte z některého světla světlo typu Spot, světlo bude osvěcovat jenom určitý prostor. U tohoto světla si můžete zapnout na kartě Shadow and Spot tlačítko Halo a pak bude vidět celý paprsek světla. Směr světla vidíte v 3D okně jako kužel, který jde od světla. Jeho velikost nastavujete u SpotSi a plynulost přechodu mezi světlem a tmou u SpotBl. Když si takové světlo umístíte někam nad piáno, může pak celá scéna vypadat třeba takto.

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: