Blender 2.49b tutoriál: Piáno - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Soutěž

Sponzorem soutěže je:

IDIF

 

Kde se koná výstava fotografií Luďka Vojtěchovského?

V dnešní soutěži hrajeme o:



3D grafika

Blender 2.49b tutoriál: Piáno

20. dubna 2010, 00.00 | Vítám vás u dalšího, tentokrát dvoudílného tutoriálu pro program Blender. Jeho námětem bude tvorba piána. Tutoriál je vhodný i pro méně zkušené uživatele Blenderu.

Dobrý den, vítám vás u nového tutorialu. Dnes si vytvoříme klasické piáno. Pro jeho výrobu použiji Blender 2.49b. Nákres našeho piána ve dvou pohledech vypadá nějak takto.

Je to jen základní nákres, takže si například z počtu kláves nic nedělejte. Vše začneme otevřením nové scény. Odstraníme krychli a do scény vložíme plochu (Add -> Mesh -> Plane). Přepneme se do pohledu shora (View -> Top, nebo NumPad 7). Přepneme se do editačního módu (Tabulátor). Odstranímee dva vrchní vrcholy. Vyberte spodní dva vrcholy a roztáhněte je v ose X na 2.6. Zůstaňte v editačním módu.

Do scény vložte kruh (Add -> Mesh -> Circle) a posuňte ho v ose Y nahoru o 1 (G -> Y -> 1) a v ose X doleva o – 1.6 (G -> X -> -1.6). Duplikujte ho (Shift + D) a posuňte ho doprava o 1. Nyní odstraňte vrcholy, aby vám zůstal jen tvar, který máte na obrázku.

Nyní vyberte 2 vrcholy podle obrázku a spojte je (F).

Opět do scény vložte kruh a zmenšete ho na 0.8 (S -> 0.8 -> Enter). V ose X ho posuňte doprava o 1.2 a v ose Y nahoru o 1. Opět odstraňte vrcholy podle obrázku a spoj mezi druhým a třetím kruhem spojte klávesou F.

Vložte opět kruh a zmenšete ho na 0.8. Posuňte ho v ose X doprava o 0.8 a v ose Y dolu o – 0.6. Opět odstraňte vrcholy podle obrázku a celý tvar pospojujte, aby vypadal jako na druhém obrázku.

Klávesou A vyberte celý tvar a vyplňte ho plochami (Shift + F). Nechte celou plochu označenou a vysuňte ji v ose Z dolu o -0.06 ( E -> Z -> -0.06 -> Enter). Přepněte se do pohledu z boku a označte plochy, které určují tloušťku objektu a vyhlaďte je (Karta Link and materials -> tlačítko Set Smooth).

Přepněte se do objektového módu (Tabulátor) a objektu vystřeďte středový bod (Karta Mesh -> tlačítko Center New). Do scény vložte novou plochu (Plane) a zmenšete jí velikost v ose Y na 0.6. V ose X jí změňte velikost na 2.6. Přepněte se do editačního módu a celou plochu vysuňte v ose Z dolu o -0.06. Přepněte se opět do objektového módu a objektu opět vystřeďte středový bod. Celou plochu posuňte v ose Y dolu o – 1.61.

Teď uděláme boky. Vybereme křídlo, které jsme udělali jako první a duplikujeme ho (Shift + D). Jeho velikost zvětšíme v ose Z na 14. Celý objekt posuneme v ose Z dolu o -0.45.

Do scény vložíme opět plochu a přepneme se do editačního módu. Odstraníme vrchní dva vrcholy. Do scény vložíme kruh a jeho velikost změníme na 0.3 a celý ho posuneme dolu v ose Y o -0.16. V ose X ho posuneme doleva o -0.51. Nyní mu odstraníme vrcholy podle obrázku, aby tam zůstal jen čtvrtkruh.

Vybereme vrchní koncový bod čtvrtkruhu a vysuneme ho v ose X doprava o 1.21. Vybereme spodní koncový bod čtvrtkruhu a vysuneme ho v ose X doleva o -0:49. Nyní celý tvar na obou stranách spojíme, aby vypadal jako na obrázku a poté ho vyplníme plochami (Shift + F).

Necháme ho označený a vysuneme ho (E) v ose Z nahoru o 1. Vybereme hranu celý bok objektu, který mu udává tloušťku a vyhladíme ho (Set Smooth). Přepneme se do objektového módu a vystředíme mu středový bod. Poté tvar otočíme v ose X o 90° (R -> X -> 90) a v ose Z také o 90°.Posuneme ho v ose Y dolu o -1.42. V se Z ho posuneme dolu o -0.53. V ose X ho posuneme doprava o 2.55. Duplikujeme ho a posuneme doleva v ose X o -5.1.

Tím máme hotové boky. Nyní se pustíme do spodku piána. Vybereme vrchní plochu piána, kterou jsme dělali jako první a duplikujeme ji. Přepneme se do editačního módu a vybereme plochu podle obrázku.

Tu vysuneme v ose Y dolu o – 2. Vybereme vrchní a spodní plochu, které nám nyní vznikly a klikneme vedle Set Smooth na Set Solid, aby se nám plochy nevyhlazovaly.

Přepneme se do objektového módu a vystředíme středový bod. Celý objekt posuneme v ose Z dolu o – 0.9.

Teď piánu uděláme nohy, ty budou tři. Do scény opět vložíme plochu a zmenšíme ji na 0.2. Přepneme se do editačního módu a celou ji vysuneme v ose Z dolu o -0.1. Opět dáme příkaz vysunout, ale jen jí změníme velikost na 0.5. Opět dáme vysunout a vysuneme ji v ose Z dolu o -1.5. Poté této ploše změníme velikost na 0.5.

Přepneme se do objektového módu a bez toho, že bychom vystřeďovali středový bod nohu posuneme v ose Z dolu o – 0.96. Poté ji posuneme v ose Y dolu o -2 a v ose X doprava o 1.6. Duplikujeme ji a posuneme v ose X doleva o -3.2. Naposledy ji duplikujeme a posuneme v ose Y nahoru o 3 a v ose X doprava o 0.8.

Teď uděláme plochu pro zapření papíru s notami. Do scény opět vložíme plochu a její velikost v ose Y změníme na 0.5. Poté se přepneme do editačního módu a celou plochu vysuneme v ose Z nahoru o 0.05. Přepneme se do pohledu Side a do scény vložíme kruh. Jeho velikost změníme na 0.05. Poté do scény přidáme další kruh stále v editačním módu a stále v pohledu Side. Jeho velikost změníme na 0.03. Odstraníme části kruhů podle obrázku a pak kruhy spojíme podle dalšího obrázku.

Celý tvar vyplníme plochami (Shift + F). Vrcholy, které máme na posledním obrázku označeny vysuneme (E) v ose Y doprava o 0.5. Teď jsme vyrobili profil pantu. Ten vybereme a přesuneme v ose Y doleva o – 0.55, v ose X doprava o 0.8 a v ose Z nahoru o 0.025.

Necháme pant označený a vysuneme ho v se X doleva o – 0.2. Celý pant označíme a duplikujeme a posuneme ho v ose X doleva o -1.4. Přepneme se do Objektového módu a bez vystřeďování středového bodu opěrku otočíme v ose X o 90°. V ose Y ji posuneme doleva o – 2.1. V ose Z ji posuneme nahoru o 0.55. Ještě opěrku přepneme do editačního módu, vybereme jí na obou pantech plochy podle obrázku a vyhladíme je (Set Smooth).

Přepneme se do objektového módu a aby měly panty na čem držet, tak do scény vložíme kruh. V tabulce Add Circle zaklikneme Fill, aby byl kruh vyplněný plochami. Otočíme ho v ose Y o 90° a jeho velikost zmenšíme na 0.03. Přepneme se do Edit módu a kruh vysuneme v ose X doleva o – 2.Vybereme plášť vzniklého válce a vyhladíme ho (Set Smooth). Přepneme se do Object modu a vystředíme středový bod (Center New). Celý válec posuneme v ose X doprava o 1 a v ose Y doleva o – 2.125.

Ještě nám chybí spona na opěrce, aby v ní mohly držet noty, ale tu uděláme, až doděláme dřevěné části piána. Nyní tedy vyplníme dřevem ještě vnitřní část klavíru, kde budou klávesy. V objektovém módu do scény vložíme plochu. Té změníme v ose X velikost na 2.5 a v ose Y velikost na 0.4. Přepneme se do Edit módu a plochu vysuneme v ose Z nahoru o 0.3. Přepneme se do Object módu a bez vystřeďování tento objekt posuneme v ose Y dolu o – 2.5 a v ose Z dolu o – 0.9. Opět do scény vložíme plochu a její velikost v ose X změníme opět na 2.5. Velikost v ose Y změníme na 0.5. Přepneme se do Edit módu a vysuneme plochu v ose Z nahoru o 0.6. Přepneme se do Object módu a plochu otočíme bez vystřeďování okolo osy X o 60°. Plochu posuneme po ose Y doleva o – 2.3. A v ose Z dolu o – 0.5.

Teď už nám zbývají jen bočnice, které vymezují začátek a konec kláves. Do scény vložíme opět plochu a posuneme ji v ose Y dolu o -1.9. V ose X ji posuneme doprava o 1.5. V ose Z ji posuneme dolu o – 0.6. Přepneme se do Edit modu. Vybereme vrchní 2 vrcholy a posuneme je v ose Y dolu o – 1.4.

Vybereme levé postranní 2 vrcholy a posuneme je v ose X doprava o 1.85.

Celou plochu vysuneme v ose Z nahoru o 0.05. Přepneme se do Object modu a vystředíme středový bod objektu (Center New). Tuto část duplikujeme a posuneme v ose X doleva o – 4.85. Ještě jsme zapomněli na pedály: do scény vložíme krychli (Cube) a zmenšíme ji na 0.2.V ose X ji roztáhneme na 2.5. Krychli posuneme v ose Z dolu o – 2.36. V ose Y ji posuneme doleva o – 2. Do scény vložíme opět krychli a zmenšíme ji na 0.1. V ose Z ji roztáhneme na 9. V ose Y ji posuneme doleva o -2 a v ose Z dolu o – 1.3. V ose X ji posuneme doprava o 0.2, duplikujeme ji a posuneme ji v ose X doleva o -0.4. Ještě vybereme celé piáno a spojíme ho v jeden objekt (Ctrl + J -> Joint Selected Meshes). A vytvoříme mu materiál. Dáme F5 (Material Buttons) a na kartě Links an Pipeline dáme Add New. Na kartě material nastavíme vedle Col černou barvu (R: 0, G:0, B:0). Na kartě Mirror Transp zapneme tlačítko Ray Mirror. Pod ním se tlačítky Ray Mir a Fresnel nastavuje síla zrcadlení. My nastavíme RayMir: 0.3 a Fresnel: 4. To je prozatím vše, v příštím článku si piáno doděláme.

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: