Blender 2.26 - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Blender 2.26

19. února 2003, 00.00 | V lednu tohoto roku Ton Roosendaal, autor původního Blenderu, vypustil do světa žertem "fámu", že se chystá Blender 2.26, který je předběžně plánován na 3.února. Fáma se stala skutečností a i když se nová verze objevila trochu později, než bylo plánováno, faktem zůstává, že je zde.

Osobně jsem byl velmi zvědav, na kterou část Blenderu se členové nového programátorského týmu zaměří a hlavně zda si vezmou inspiraci z velice povedeného FunBlenderu. Již nyní mohu říci, že Blender 2.26 za FunBlenderem pokulhává, co se nových funkcí týče, ale na druhou stranu jej předčí výkonem a stabilitou. Řečeno tedy jednodušeji - verze 2.26 implementuje nové funkce sice pomaleji, zato ale pořádně, aby se v budoucnu nemusely předělávat, což je dle mého názoru jen a jen dobře.

Podobně jako je tomu u FunBlenderu, i zde jsou na první pohled viditelné zejména nové prvky v ovládání pomocí kolečka na myši. Otáčením kolečka je možné zoomovat, se stisknutým Shift nebo Ctrl pak posouvat plochu horizontálně nebo vertikálně.

Dalším drobným přírůstkem je tzv. fake user v material buttons. Najdete jej jako tlačítko s písmenem "F" napravo od názvu materiálu a slouží k zachování materiálu i v tom případě, kdy není přiřazen k žádnému objektu. Předchozí verze fungovaly tak, že materiál byl zachován až do chvíle, než jste uložili soubor a znovu načetli - tedy ukládaly se pouze ty materiály, které byly skutečně přiřazeny nějakému objektu, případně několika objektům. Počet "uživatelů" materiálu se zobrazuje hned vedle jeho názvu. Pokud tam číslo nenajdete, není materiál přiřazen žádnému z objektů a při příštím nahrátí souboru jej už nenajdete, což neplatí v případě aktivovaného fake usera. Proč se o tom tak rozepisuji? Nenápadně jsem tak do recenze přidal odpověď na občasné čtenářské dotazy, jak z knihovny smazat nepotřebný materiál, nebo naopak, kam tak záhadně některé materiály mizí :-)

Mnohé jistě potěší zobrazování hran sítě v solid zobrazení, protože výrazně zlepšuje orientaci při low level modelování. Tento zobrazovací mód je třeba aktivovat pro každý objekt zvlášť, resp. pro objekt, který takto hodláme editovat. Stačí vyselektovat požadovaný objekt a v edit buttons aktivovat Wire v levém sloupci tlačítek. Oproti FunBlenderu však síť bohužel není tak výrazná.

Funkce podobného ražení, rovněž převzatá z FunBlenderu jsou "X-bones", tedy armatura viditelná i přes mesh zobrazený jako solid. Funkce se aktivuje jako atribut armatury v edit buttons tlačítkem x-ray.

Další změny se týkají editace Action křivek, které je možné ovládat přímo z Action window, tedy vyselektujeme klíče v Action window a použijeme klávesy "v", "h" a "shift+h" pro editaci IPO křivek. Do Action window je nyní také implementován větší komfort při selekci - border select (b) použitý na vertiálním slideru vybere všechny klíče na řádku, stejně jako borderselect na horizontálním slideru vybere všechny klíče ve sloupci. Klávesa "c" pak posune celé okno na aktuální pozici v čase. A konečně klávesou T je možné mezi jednotlivými klíči přepínat mezi interpolačními metodami (constant, linear a bezier)

Ty z vás, kdo si rádi upravujete Python skripty pro svoji potřebu, možná potěší, že již fungují zkratky Ctrl+x, Ctrl+c, Ctrl+v a Ctrl+z způsobem, na který jsme zvyklí z textových editorů, tedy operace cut, copy, paste, undo,

Poslední změna, tedy možnost renderovat v barevném modelu NTSC se nás v ČR až na vyjímky netýká. Naopak hodně lidí možná bude mrzet, že v této verzi vůbec nefunguje GameEngine, který se předělává separátně a není zatím jasné, do které verze bude znovu implementován (pravděpodobně to ale bude již 2.27).

Co říci závěrem? Blender 2.26 je rychlejší (minimálně v renderingu) a stabilnější než jeho předchůdce i FunBlender. Trochu mě mrzí absence Autoskin nástroje z FunBlenderu, ale snad se jej dočkáme příště. Samozřejmě má i pár nových bugů na místo těch starých, které byly opraveny, ale žádný z nich není fatální. Osobně jsem až díky němu opustil verzi 2.23, kterou jsem do této chvíle používal hlavně pro jeho větší stabilitu a rychlost oproti Publisherovi.

Blender 2.26 si můžete stáhnout zde: http://www.blender3d.org/Download/

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

Poslat článek

Nyní máte možnost poslat odkaz článku svým přátelům:

Váš e-mail:

(Není povinný)

E-mail adresáta:

Odkaz článku:

Vzkaz:

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: