Adobe Photoshop – simulace malby na plátně - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Soutěž

Sponzorem soutěže je:

IDIF

 

Kde se koná výstava fotografií Luďka Vojtěchovského?

V dnešní soutěži hrajeme o:



3D grafika

Adobe Photoshop – simulace malby na plátně

18. srpna 2011, 00.00 | Jsou operace, kdy je nutné opustit nejčastěji používanou aplikaci a pomoci si aplikací jinou. Opustil jsem tedy CINEMU 4D, respektive BodyPaint 3D, a využil Photoshop pro tvorbu přirozené malby na povrchu plátna. Malbou jsou šrafy malované ve společnosti Fokker v druhé polovině „Velké války“. Ručně malované, samozřejmě, se vším, co k ruční práci patří. Náš návod se ale netýká jen tohoto tématu, postup můžeme použít kdykoliv, kdy budeme chtít simulovat přirozenou malbu na ploše.

Ještě než začneme, dovolím si malé pozastavení. Sem tam se notoricky opakuji, ale pravdu je dobré podržet alespoň chvilinku nad hladinou. Efektivitu je nutné hledat, a pokud je výhodné použít jinou aplikaci než „mateřskou“ a bude to efektivnější, výkonnější, prostě lepší, proč ne. Je to pak zcela na místě. I já tak dosáhl hranice CINEMY 4D. Přišel jsem na to, že není asi úplně ideální simulovat malovaný povrch (opravdu tvořený tahy velké štětky) přímo malováním. Určitě by to šlo, ale pracnost by byla asi příliš velká. Uvažoval jsem nad tím, jak si vše zjednodušit.

Ono by to šlo udělat shadery CINEMY 4D, ale asi by to nebylo ono, a navíc bych je musel „zapéct“. Sice by asi stačila jednoduchá plocha, ale i tak... Tak jak jinak, Photoshop? Zkusil jsem to několikrát (ve smyslu navrhnout nějaké jednoduché řešení), ale pravdou je, že to je notně let, co jsem byl nucen něco skutečně ve Photoshopu vytvářet. Takže manželka, když viděla referenci, mne odstrčila jemně (ale důrazně) od počítače a během pár minut přebalování byl vzorek na světě. A postup byl velmi snadný. Zmlsán možnostmi sofistikovaných šumů CINEMY 4D mne nenapadl, jakkoliv jsem výchozí efekt před mnoha lety běžně používal.

Cílem je tvorba malovaného povrchu, s dlouhými a opravdu výraznými tahy velkého štětce. Několik tahů přes sebe, dvě barvy, barva se vrství a vytváří i plastický dojem... Takhle nějak, de facto náhodně, malovali ve společnosti Fokker plátna svých letounů.

01

Postup tvorby je následující. Vytvoříme si vhodně velké plátno (v mém případě jsem použil velikost plátna odpovídající finální textuře, tedy cca 6 000 bodů). De facto jediný komplexnější šum, jaký Photoshop nabízí, je šum oblak, který můžeme vytvořit pomocí menu Filtr > Vykreslení > Oblaka. Ten bohužel nemá (ve verzi Cs4, kterou používám) žádné další nastavení, zejména velikosti. Následně je nutné upravit úrovně, abychom zvýšili kontrast, a použijeme další krok. Další filtr – Tahy štětce. Vhodným nastavením směru (vertikálně či horizontálně, jiný směr není z pohledu další editace vhodný), maximální délky tahu a poměrně vysokého poloměru (obé závisí na velikosti plátna, protože se vše definuje v bodech) načrtneme základní tahy.

Následující krok je prostý. Deformace změnou velikosti plátna. Musíme je intenzivně protáhnout jedním směrem a zúžit ve směru druhém. Samozřejmě dojde k pixelizaci a ztrátě kvality bitmapy, ale to nás nemusí prozatím znepokojovat. Pomůžeme si totiž dalším krokem.

A to filtrem, kterým budeme simulovat přirozené chvění jednotlivých vláken štětky. Bude jím filtr ze skupiny Deformace > Sklo.

Jsme vlastně v závěru. Stačí si vzorek natočit a udělat z něj masku (nebo několik různých masek) a postupně vytvářet jednotlivé vrstvy tahů přes sebe. To už je ale prosté. Výsledek je myslím velmi efektní. Samozřejmě, že v oblasti 3D mi ještě pomohou další kanály. Pokud by jich nebylo, daly by se tyto efekty simulovat přímo ve 2D, mne se to ale netýkalo a výsledek je myslím uspokojivý. Už jen zbývá dodělat trup a zbraně. Tedy „jen“, ono je to práce jak na letadle...

02

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Zatím nebyl uložen žádný příspěvek, buďte první.

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: