3D modelování v Rhinu - díl třetí - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

3D modelování v Rhinu - díl třetí

12. března 1999, 00.00 | V závěrečném dílu si můžete vychutnat několik lahůdek z 3D modelování a pokud jste nezkoušeli postup z přechozích dílů, tak se podívejte o co jste přišli.

V předchozích dvou dílech našeho seriálu ( 1. díl , 2. díl ) jsme vymodelovali tvar umyvadla podle výkresu. Na první pohled to vypadalo komplikovaně, ale ve skutečnosti je to pár minut práce. Zbývá vytvořít odtok a špunt.

  1. Vyberu větší kružnici v oblasti odtoku umyvadla.
  2. V roletovém menu vyberu funkci Surface/Extrude/Straight. Vytáhnu válcovou plochu cca. o 1 jednotku kolmo nahoru - tak, aby končila nad vnitřní plochou umyvadla.
  3. V roletovém menu vyberu příkaz Edit/Trim. Teď budu pracovat v perspektivním okně, proto si ho zvětším a pohled si vhodně přiblížím na válec a kružnice.
  4. Na výzvu Select cutting edges (Vyberte střihací nástroje) vyberu válec, vytvořený v kroku 2 a kliknu pravým tlačítkem myši (na znamení, že další nástroje už vybírat nechci).
  5. Na výzvu Select object to trim (Vyberte stříhaný objekt) vyberu tu část vnitřní plochy umyvadla, která se nachází uvnitř válce. Jinými slovy, vystřihnu díru pro odtok. Dávejte pozor, ať vyberete tu správnou plochu.
  6. Stisknu pravé tlačítko myši, tím ukončím stříhání a smažu válec. Teď mám vnitřní plochu s kruhovým výstřihem pro odtok.
  7. Vyberu menší kružnici (ne tu nejmenší!) a v roletovém menu vyberu funkci Surface/Extrude/Straight.
  8. Na výzvu Extrusion Distance (Délka vytažení) zadám v příkazové řádce hodnotu -1 a stisknu Enter. Tuto plochu jsem si vytvořil pouze jako pomocnou plochu pro plynulé navázání, později ji smažu.
  9. V roletovém menu vyberu příkaz Surface/Blend. Na výzvu Select edge to blend - pick near one end (Vyberte poblíž jednoho konce plochu pro plynulé navázání) vyberu kruhový výstřih ve vnitřní ploše umyvadla.
  10. Stala se však divná věc: nevybrala se celá hrana, ale jen určitá výseč. Hrana se totiž skládá ze dvou sub-křivek, které musím spojit, jinak by byly s plynulým přechodem problémy. V roletovém menu vyberu příkaz Analyze/Edge Tools/Merge Edge a na výzvu Untwinned edge kliknu na hranu, se kterou jsem měl problémy. Hrana bude opravena. Pokračuji opět od bodu 9.
  11. Na další výzvu Select edge to blend... vyberu horní hranu válcové plochy, vytvořené v bodě 8. Objeví se výzva Select seam point to adjust (Vyberte spoje, které chcete změnit). Provádím totiž blend mezi uzavřenými křivkami a každá křivka má svůj spoj (seam), tedy místo, kde se stýká počáteční a koncový bod. Při blendu (nebo častěji se s tím setkáte u funkce Loft) by tyto body měly být pokud možno v jedné přímce, navíc tečné vektory v těchto bodech musí směřovat stejným směrem, jinak dostanete škaredě pokroucenou plochu. Pokud byste chtěli směr normály obrátit, stačí na spoj najet myší, zadat znak f a enter a na výzvu Select connection to flip kliknou na tento spoj myší. V mém případě jsou ale směry v pořádku, ne tak vzájemná poloha spojů. Teď mám dvě možnosti: buď jeden ze spojů chytnout myší a posunout do blízkosti druhého ručně, nebo to nechat na Rhinovi a zadat znak a (automatické seřazení uzlů). Automatické seřazení se mi v tomto případě neosvědčilo, tak jeden uzel posunu k druhému tak, aby jejich spojnice byla kolmá na obě kružnice, kliknu levým tlačítkem myši a pak pravým - a plynulá přechodová plocha je hotová. Ještě si smažu pomocný válec z bodu 8.

křivky pro vytvoření špuntu. Na ně navazuje přechodová plocha.

Zbývá poslední věc - vytvoření špuntu. Neptejte se mě, kudy bude voda odtékat, ale vypadá to hezky, ne ;-))

  1. V roletovém menu vyberu příkaz Surface/Sweep 2 Rails.
  2. Na výzvu Select 2 rail curves (Vyberte dvě trasy) vyberu postupně křivky č. 11 a 12.
  3. Na výzvu Select cross-section curves (Vyberte řezy) vyberu křivku č. 14 a stisknu pravé tlačítko myši.
  4. V dialogovém okně Sweep 2 Rails Options kliknu na OK. Plocha je vytvořena.
  5. V roletovém menu vyberu příkaz Surface/Rail Revolve.
  6. Na výzvu Select profile curve (Vyberte profilovou křivku) vyberu křivku č. 13.
  7. Na výzvu Select path curve (Vyberte trasu) vyberu křivku č. 11.
  8. Ve spodním stavovém řádku zapnu uchopování (Snap).
  9. Na výzvu Start of revolve axis (Počátek osy rotace) kliknu pomocí uchopování do počátku souřadnic (jímž také prochází osa špuntu).
  10. Pozor, opět finta (už jsme ji tu jednou měli, vzpomínáte?). Stisknu a držím Ctrl, kliknu levým tlačítkem opět do počátku souřadnic, stále držím Ctrl, vytáhnu nahoru vodicí čáru. Kliknu myší a špunt je hotov.

interaktivní OpenGL náhled špuntu a přechodové plochy (různé barvy tu jsou pouze pro odlišení ploch)

Zbývá udělat poslední věc. Možná jste si už všimli, že mezi plochami ve vystínovaném náhledu nebo v renderu jsou štěrbiny. To je tím, že tyto plochy nejsou spojeny a jsou převáděny na síť každá samostatně, a tudíž se odpovídající vrcholy na hranách ploch nesetkají. Proto plochy spojím příkazem Edit/Join (zvlášť keramiku a zvlášť špunt). Výsledné umyvadlo vidíte na následujícím obrázku:

Render umyvadla

Tak a to je vše. Uvítám jakékoliv vaše připomínky a návrhy na objekty, které se si přejete vidět v dalších dílech.

--

Autor je spolumajitelem společnosti Dimensio s.r.o., která produkt Rhinoceros na našem území distribuuje.

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

Poslat článek

Nyní máte možnost poslat odkaz článku svým přátelům:

Váš e-mail:

(Není povinný)

E-mail adresáta:

Odkaz článku:

Vzkaz:

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: